reklama

Lanovkou z Vrátnej na Grúň. Upps... (snívajte s nami. Pôjdeme pekne po svojich)

Ešte pred 25-timi rokmi by sme nemuseli snívať, pohodlne by sme sa vyviezli. Dnes musíme ísť pešo, máme na výber medzi dvoma trasami. Dôvod je v dnešnom stave lanovky, popísanom v súbežnom blogu. Zvolili sme si tú ľahšiu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Ale než sa vydáme na túru, skúsme sa zahrať, čo by bolo keby.

Snívajte s nami.

(v tomto sne si musíte nasledujúce obrázky trocha prikrášliť :-).

Prichádzame k dolnej stanici lanovky a nasadáme. Na konci vystúpime a ideme sa občerstviť na chatu,

prihádzame
prihádzame (zdroj: -mg-)
nasadáme
nasadáme (zdroj: -mg-)
vezieme sa
vezieme sa (zdroj: -mg-)
pár minút sa vezieme a kocháme okolím
pár minút sa vezieme a kocháme okolím (zdroj: koláž mg)
prichádzame
prichádzame (zdroj: -mg-)
vysadáme
vysadáme 
BUDÍČEK!!!
BUDÍČEK!!! (zdroj: zdroj: patria.cz)

Tak sme za zobudili a môžeme sa vybrať.

Na Grúň. Pekne po svojich.

Možno ste z úvodu pochopili, že túra na Grúň je tak trocha z núdze cnosť.

A tento článok je akýsi vedľajší produkt jedného z Černobyľov.

Čo nič nemení na tom, že si žije svoj plnohodnotný život a radí sa k sérii mojich "cestopisov". Túra sa koná deň po preskúmaní dolnej stanice lanovky vo Vrátnej, ktorá je kúsok za odbočkou na Štefanovú. Na rozdiel od včerajšieho upršaného dňa je dnes pekne. Vidím to už na parkovisku, kde včera by som autá spočítal na prstoch dvoch rúk.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lanovky a sedačky. Možno je namieste otázka, prečo sa vôbec zaoberám zaniknutou lanovkou, keď pešia turistika je zdravšia. Nuž, môj názor je taký, že pokiaľ nenarušujú extrémne ráz krajiny a neničia prírodu, majú v horách svoje miesto. Rodinám s deťmi či menej zdatným turistom môžu priblížiť iné ciele, často je výstup náročný a nezáživný (to nie je tento prípad). A táto už bola vybudovaná a čo pamätám, tešila sa záujmu turistov.

Pravda, zažil som aj extrém, keď sa skupinka vyviezla z Tatranskej Lomnice na Skalnaté pleso, vybalila bagety a pivo, hlučne sa pohostila, nechala po sebe bordel a nasadla na spiatočnú cestu...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zvoli som ľahšiu variantu - po žltej od Chaty vo Vrátnej. Dá a ísť aj zo Štefanovej po modrej, ale je to strmšie a s vyšším prevýšením. A obaja sme už v dôchodkovom veku, keď si už nemusíme nič dokazovať...

Okolo chaty a stánkov so suvenírmi prichádzame k rázcestníku so žltou značkou.

parkovisko pod Chatou vo Vrátnej sa pomaly zapĺňa
parkovisko pod Chatou vo Vrátnej sa pomaly zapĺňa (zdroj: -mg-)
prichádza aj autobus s turistami
prichádza aj autobus s turistami (zdroj: -mg-)
Chata sa nezdá, ale už 7 rokov chátra (ale o tom nabudúce)
Chata sa nezdá, ale už 7 rokov chátra (ale o tom nabudúce) (zdroj: -mg-)
typická letná atmosféra
typická letná atmosféra (zdroj: -mg-)
rázcestník a lákadlo v cieli - Chata na Grúni
rázcestník a lákadlo v cieli - Chata na Grúni (zdroj: -mg-)

Časový údaj vraví, že 45 minút. To víš že jo :-). Dvaja starci sa nemajú dnes kde náhliť...

Tak ak máte aj vy čas a chuť, poďte s nami.

Lesom aj nelesom.

vchádzame do listnatého lesa
vchádzame do listnatého lesa (zdroj: -mg-)
ideme v príjemnom chládku
ideme v príjemnom chládku (zdroj: -mg-)
aj po slniečku
aj po slniečku (zdroj: -mg-)
pekné výhľady
pekné výhľady (zdroj: -mg-)
a opäť v lese
a opäť v lese (zdroj: -mg-)

Predstavujeme členov výpravy

vedúci výpravy, Bilbo zvaný familiárne aj beštuja
vedúci výpravy, Bilbo zvaný familiárne aj beštuja (zdroj: -mg-)
... a moja maličkosť
... a moja maličkosť (zdroj: -mg-)

Lavičky.

Myslelo sa aj na našu vekovú kategóriu či rodiny s deťmi.

plne funkčná
plne funkčná (zdroj: -mg-)
polofunkčná
polofunkčná (zdroj: -mg-)
rodinná, každý má svoje miesto
rodinná, každý má svoje miesto (zdroj: -mg-)

Kmene, pníky, pazúry.

Cestou si všímame aj nezvyčajné prírodné aj človečie útvary.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
žltá značka,  ideme správne (ale ani taký expert ako ja tu nemá kde zablúdiť)
žltá značka, ideme správne (ale ani taký expert ako ja tu nemá kde zablúdiť) (zdroj: -mg-)
oči a rozškľabená papuľa
oči a rozškľabená papuľa (zdroj: -mg-)
ach, tí zaľúbenci
ach, tí zaľúbenci (zdroj: -mg-)
na takých treba vystrčiť drápy
na takých treba vystrčiť drápy (zdroj: -mg-)
pník s kérkou
pník s kérkou (zdroj: -mg-)
práchnivec
práchnivec (zdroj: -mg-)
toto nie je smetný kôš !
toto nie je smetný kôš ! (zdroj: -mg-)

Flóra a fauna (mŕtva)

cingi lingi
cingi lingi (zdroj: -mg-)
kráľovstvo papradia (neskôr ho vytlačila žihľava, nie až taká fotogenická)
kráľovstvo papradia (neskôr ho vytlačila žihľava, nie až taká fotogenická) (zdroj: -mg-)
dve mŕtvolky
dve mŕtvolky (zdroj: -mg-)

Les končí. Ideme na lúku.

Na lúke sú vleky. Jeden ma zmiatol, že sa jedná o lanovku. A že budem musieť stúpať k stanici prudkým kopcom. Ale niečo mi tam nesedelo... Lano šlo "proklatě nízko". A keď som sa obzrel, zbadal som búdku, kde vlek začínal.

Pokračujeme po vyšliapanej cestičke. Na obzore sa nám objavuje majestátny Rozsutec a hlavne strecha chaty...

blíži sa už koniec lesa
blíži sa už koniec lesa (zdroj: -mg-)
už na lúke. Vľavo jeden z vlekov
už na lúke. Vľavo jeden z vlekov (zdroj: -mg-)
toto ma zmiatlo...
toto ma zmiatlo... (zdroj: -mg-)
... táto búdka vyvrátila pochybnosti
... táto búdka vyvrátila pochybnosti (zdroj: -mg-)
Rozsutec a strieška chatky už na dohľad
Rozsutec a strieška chatky už na dohľad (zdroj: -mg-)

Na chate a v okolí.

Na tejto chate som bol už pradávno, už som si ju nepamätal. V bývalom živote by som si práskol pivo, teraz som sa musel uspokojiť s minerálkou. Ale hustej fazuľovej polievke som neodolal, ušlo sa aj parťákovi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
mňam! (aj keď bez piva)
mňam! (aj keď bez piva) (zdroj: -mg-)
parťák trpezlivo čaká na svoj prídel
parťák trpezlivo čaká na svoj prídel (zdroj: -mg-)

(chata má športoviská, malé bránky na futbal, natiahnutú volejbalovú sieť aj kôš na basketbal. Je tiež "detsky prítulná", sú tu preliezky, hojdačky a kolotoč).

Pri obchádzaní chaty ma upútali nezvyčajne využité pisoáre.

Na druhej strane sympatická pani vešala bielizeň. Odohral sa rozhovor

ja: Dobrý deň.

pani: Dobrý den (ruský prízvuk)

ja: Dostanem sa tuto hore k hornej stanici zrušenej lanovky?

pani: Áno. Ale ona cez víkend chodí.

Ja: (stratil som reč)

Keď som to neveriacky vravel slečne za pultíkom, zasmiala sa, že pani iste myslela štvorsedačku na Pasekách.

hojdačky a kolotoč
hojdačky a kolotoč (zdroj: -mg-)
pisoáre
pisoáre (zdroj: -mg-)

Okolo smerovníka sme prešli k skutočnému cieľu cesty - k hornej stanici lanovky. Ale o tom píšem na inom mieste.

Ešte sa pokocháme panoramatickou scenériou a oženíme ... ups, vydáme sa na spiatočnú cestu.

smerovník (vidno už aj budovu hornej stanice)
smerovník (vidno už aj budovu hornej stanice) (zdroj: -mg-)
malofatranská panráma
malofatranská panráma (zdroj: -mg-)
Obrázok blogu
(zdroj: -mg-)
Obrázok blogu
(zdroj: -mg-)
Obrázok blogu

Cesta späť.

Šli sme tou istou trasou, takže môžte si pozrieť obrázky v opačnom slede :-).

Zo zaujímavostí - Bilbo sa vynaliezavo napil zo studničky pod chatou, kde žliabok zhromažďuje vodu v malom válovčeku. A stretli sme výpravu letnej školy, kde sa Bilbo stal hladkacou atrakciou. V tomto je trpezlivý, často ho deti hladkajú. Tvári sa pritom nezúčastnene. No dobre, keď to musí byť...

studnička. Ako sa napiť?
studnička. Ako sa napiť? (zdroj: -mg-)
no predsa takto!
no predsa takto! (zdroj: -mg-)
hladkacia atrakcia
hladkacia atrakcia (zdroj: -mg-)
dovi
dovi (zdroj: -mg-)

Opäť pri chate.

Podľa značky sme mali ísť 45 minút hore a 30 dole. Nám každá cesta trvala hodinku, zvolili sme "vražedné tempo". Plus cca trištvrte hodina na chate a hornej stanici lanovky.

Na záver vedúci absolvoval zaslúžené občerstvenie. Neplánovane sa pri poslednom zábere k nemu pridal aj mobil.

Zdá sa, že zatiaľ sa z toho po prvotnom šoku spamätal. Uvidíme, ako v najbližších dňoch...

opäť pri chate
opäť pri chate (zdroj: -mg-)
parkovisko už praská vo švíkoch
parkovisko už praská vo švíkoch (zdroj: -mg-)
zaslúžené osvieženie. Okrem Bilba sa zatúžil osviežiť aj mobil...
zaslúžené osvieženie. Okrem Bilba sa zatúžil osviežiť aj mobil... (zdroj: -mg-)

Súbežne vychádza:

V sérii Slovenské Černobyle mapujeme v 17-tej časti lanovku pod názvom "Lanovka z Vrátnej na Grúň (niektoré veci proste nechápem...)

Nabudúce:

Vo Vrátnej som "ulovil" objektov viac. Budú čoskoro spracované ako časti XVIII (Chata Vrátna a chaty v okolí) a XIX (bývalá Reštaurácia pod Sokolím a dve chaty, ktoré som objavil náhodou).

Miroslav Galovič

Miroslav Galovič

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  234
  •  | 
  • Páči sa:  1 401x

Od mala som spojený so školou. Po absolvovaní základnej, strednej a vysokej školy som "prestúpil" za katedru a všetky stupne si zopakoval, tentoraz v opačnom poradí. A občas ma kopne aj spisovateľská múza :-)... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu